Buďme zdraví díky listové zelenině

Listová zelenina patří mezi ty nejvýživnější potraviny na planetě. Neobsahuje téměř žádné sacharidy ani kalorie, zato je bohatá na antioxidanty, vitamíny a minerály. Nejúčinnější složkou této je chlorofyl, který zvyšuje obranyschopnost organismu a pomáhá ničit viry a bakterie.
 Čerstvý špenát
Zelené lupení nás chrání proti přívalu toxinů z prostředí a přijímané potravy. Eliminuje volné radikály, které nám berou kyslík, což v důsledku vede ke snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění, rakoviny a chronických zánětů. Snižuje hladinu škodlivého cholesterolu v krvi, přispívá k lepší náladě, zlepšuje soustředí a odbourává stres. Obsahuje velké množství vlákniny, která je důležitá pro správné zažívání. Je dobrý zdrojem vápníku, hlavně pokud neholdujete mléčným výrobkům.
 Chřest zelený
Mezi listovou zeleninu řadíme zelí, kapusta, špenát, mangold, kadeřávek, rukola, polníček a další všechny možné druhy salátů. Méně běžnými druhy jsou chřest, kozlíček nebo kopřiva. Nejčastěji se konzumuje syrová v podobě různých salátů nebo lehce podušená. Čím kratší je doba tepelné úpravy, tím více cenných látek si zachová.
 
V obchodech bývají zelené listy často předražené a ještě k tomu k nám putují přes půl Evropy. Nemáte-li zahrádku, nezoufejte. Některé druhy můžete pěstovat i na balkoně v paneláku, např. rukolu, polníček nebo špenát. Vysévat je můžete od jara do podzimu. Rukolu si můžete vypěstovat jako řeřichu i uvnitř v bytě kdykoliv se vám zachce. Semínka nasypte na vlhkou vatu v misce, pravidelně zalévejte a asi po čtrnácti dnech budete sklízet křupavé zelené listy.
Salát z míchaných listů
 
Mezi listovou zeleninu nesmíme zapomenout zařadit ani různé zelené natě, koření a bylinky. Nejčastěji se používá pažitka, petrželová nať, kopr, bazalka, saturejka, oregano, libeček, máta, meduňka apod.
 
Zelenina by se měla sklízet v době největšího svitu, tedy od 11 do 14 hodin, kdy je obsah účinných látek v listech nejvyšší. Naučme se tento dar z přírody mít každý den na talíři, je to to nejmenší, co můžeme udělat pro naše zdraví.

Buďme zdraví díky listové zelenině
Přesunout se na začátek